Brent Kolatalo: تجربیاتِ من در موزیک پروداکشن
برنت کلاتالو (Brent Kolatalo)، موزیک پرودیوسر، میکسر و مهندسِ ساکنِ نیویورک که تاکنون بیش از 20 آلبومِ طلایی و 19 تک آهنگ بی نظیر از او به ثبت رسیده اکنون می خواهد 5 نکتۀ اساسی از تجربیاتش در این عرصه بیان کند. گفتنی است بیش از 15 اثر که وی در تولیدشان نقش داشته کاندیدای دریافتِ جایزۀ گرمی شده اند. او با خواننده های مطرحی در سبکِ هیپ هاپ، R&B و پاپ کار کرده است (امینم، لیدی گاگا، آریانا گراند، کندریک لامار، کانی وست، برونو مارس، دریک، لورد).
با این رزومۀ پر و پیمان برویم سراغِ نکات:
۱- عواملِ حواس پرتی را به حداقل برسانید
خلاقیت مستلزم این است که به دور از عواملِ حواس پرتی فعالیت کنید. این روزها، خیلی زود، حواس پرت می شود. خواندنِ یک پیامک کافی است تا ذهنتان را درگیر کرده و مثلِ یک خرگوش روانۀ سوراخش کند. این موضوعِ خلاقیت را در کسری از زمان از بین می برد. چیزی که به شخصه در موزیک پروداکشن به من کمک کرده پایبندی به زمان بوده است. هر روز یک ساعت را به دور از موبایل و اینترنت می گذرانم و فقط در وقتِ استراحتم این کارها را انجام می دهم.
۲- با انجامِ کارهای جدید آرامش را از خودتان بگیرید!
راحتی، سمِ مهلکی برای پیشرفتِ شماست. سعی کنید هر روز کارِ جدیدی انجام دهید تا رویکردتان در موزیک پروداکشن تغییر کند. حالا این کارِ جدید می تواند استفاده از یک پلاگینِ جدید یا استفاده از درام کیت به جای آکورد در ابتدای آهنگ باشد. خلاصه کاری کنید که احساسِ راحتی نکنید!
۳- کارهای انگیزه بخش انجام دهید
من می توانم با یک میکروفونِ سادۀ Shure 57، اجرای بی نظیری در حمام داشته باشم؛ اجرایی که حتی بیشتر از ضبطِ استودیویی تحت تأثیرم قرار می دهد. همیشه به استقبالِ کارهایی بروید که به شما انگیزه می دهند؛ حتی اگر به لحاظ فنی اشتباه هستند. اگر از چیزی احساسِ خوبی دریافت می کنید احتمالاً دیگران هم چنین احساسی خواهند داشت.
۴- گوش دادن به آهنگ های برتر
به آهنگ های برتر در ژانرِ موسیقی تان گوش دهید و کیفیتِ آهنگتان را نسبت به آن ها بسنجید. به عنوانِ مثال اگر روی یک club track کار می کنید و صدای کیک درام در مقایسه با سایرِ سازها مثل صدای ضربه زدن به بالش به نظر می رسد باید به عقب برگردید و دوباره روی آن کار کنید.
۵- با افرادی با نقاطِ قوتِ متفاوت همکاری کنید
اگر توانایی خوبی در ساختِ ملودی دارید ولی از پسِ لیریک بر نمی آیید با کسی همکاری کنید که این توانایی را داشته باشد. من خودم در بحثِ درام و آکورد قوی هستم ولی اصلاً مهارت vocal production ندارم. خوشبختانه همکارِ من در این مورد عالی است. ما در کنارِ هم ضعف هایمان را پوشش داده و به نوعی مکملِ هم هستیم.