۶ روش برای ضبط لید وکال های بهتر
در بیشتر استایل های موسیقی، هیچ المانی حیاتی تر از لید وکال نیست. چطور می توانید بهترین پرفورمنس را از یک وکالیست بگیرید؟ چطور می توانید آسایش خواننده را فراهم کنید؟ در ادامه شش تکنیک را به شما توضیح خواهیم داد که به شما کمک می کند جلسات ضبط و نتایج بهتری داشته باشید.
۱- استودیو را تا جایی که ممکن است به مکان راحتی تبدیل کنید
برای بسیاری از خوانندها، استودیو مکانی است که در آن زیر ذره بین قرار می گیرند. آواز خواندن به تنهایی در یک اتاق با هدفون چیزیست که هیچ جای دیگری امتحانش نخواهند کرد. یکی از کارهایی که می توانید برای ایجاد احساس راحتی در خواننده انجام دهید این است که در میان یک استودیوی بزرگ، دیوارهایی بسازید و یک فضای کوچک شکل دهید تا محیطی صمیمی را ایجاد کند. مثلا یک قالیچه، آباژور، صندلی راحتی، گلدان و میزی برای چای و آب را در آن قرار دهید. تمام این ها باعث می شود این فضا به خواننده احساس آرامش بدهد.
۲- کاری نکنید که خواننده حس کند تحت نظر است
استودیو برای خوانندگانی که به روی استیج بودن و حضور داشتن در برابر هزاران طرفداری که آهنگ ها را زمزمه می کنند عادت دارند، مکان نامانوسی است. در استودیو مخاطب آن ها تنها دو یا سه نفر است که روی بخش به بخش اجرا نظر می دهند. چنین فضایی به خلاقیت وکالیست آسیب می زند. این که چند نفر از آن طرف شیشه به وکالیست زل بزنند باعث می شود وکالیست حس کند مانند حیوانی در باغ وحش گیر افتاده است. راه حل چیست؟ می توانید چراغ های استودیو را خاموش کنید تا خواننده حس نکند شما به او خیره شده اید. چراغ های اتاق کنترل را کم کنید (یا حتی تمام آن ها را خاموش کنید) تا خواننده شما را نبیند. برای دیدن آکوردها یا متن ترانه می توانید از چراغ هایی که روی پایه نت قرار می گیرند استفاده کنید.
۳- با دیگر افراد اتاق کنترل مکالمات خصوصی نداشته باشید
بدون روشن کردن میکروفن تاک بک، راجع به خواننده صحبت نکنید. اگر بدون این که خواننده بتواند به مکالمات شما گوش دهد راجع به او صحبت کنید، اعتماد به نفس او را از بین خواهید برد.
۴- برداشتن استند میکروفن
اگر بهترین میکروفنی که دارید یک میکروفن وینتج تیوب است که روی یک استند بزرگ قرار گرفته اما برای خواننده ی شما راحت نیست که روبروی آن قرار بگیرد، استند را حذف کنید. حس یک اجرا از کیفیت آن اهمیت بیشتری دارد.
۵- کنار گذاشتن هدفون
اگر با خواننده ای کار می کنید که در صورت استفاده از هدفون در حین ضبط در ادای احساس یا کوک خواندن مشکل پیدا می کند، می توانید هدفون را کنار بگذارید. شما می توانید با استفاده از اسپیکرها یک سیستم فولدبک برای پلی کردن موزیک ایجاد کنید. دو اسپیکر را هم سطح چشم خواننده در پشت میکروفن وکال قرار دهید و میکروفن را روی الگوی قطبی کاردیود بگذارید؛ زاویه ای که اسپیکرها با میکروفن ایجاد می کنند باید 45 درجه باشد. یک سیگنال مونو را به هر دو اسپیکر بفرستید و سپس قطبیت صدای یکی از اسپیکرها را معکوس کنید. به این حالت سیگنال هایی که به میکروفن می رسند همدیگر را تا حد زیادی کنسل خواهند کرد. خواننده می تواند موزیک را بشنود و همراه با آن بخواند، مانند وقتی که خواننده ها بدون هدفون روی استیج هستند. مطمئن شوید که هیچ سطح منعکس کننده ای پشت خواننده نباشد (یا این که از متریال های جاذب استفاده کنید). اگر بعدا قرار است با استفاده از نرم افزارها وکال را شدیدا کوک کنید این تکنیک شاید مناسب نباشد چرا که انعکاس های موزیک شاید به میکروفن درز پیدا کرده باشد.
۶- ساخت یک میکس هدفون فوق العاده
بسیاری از اوقات میکس های هدفون کیفیتی بین متوسط تا وحشتناک دارند. وقتی در اتاق کنترل به اسپیکرها گوش می کنید نباید میکس هدفون بسازید. همچنین تصور نکنید میکسی که برای قطعه انجام داده اید حتما برای خواننده هم ایده آل است. یک هدفون بردارید و ببینید خواننده قرار است چه چیزی را بشنود. اگر خواننده ی شما یک خواننده ی با تجربه و حرفه ای نیست، نباید از او توقع داشته باشید روی هدفون باکس چند کاناله ی شما یک میکس ایده آل برای خودش درست کند؛ بهتر است یک میکس دو کاناله را در اختیار او قرار دهید و به او اجازه دهید بلندی صدای وکال و شدت دیلی ها و ریورب ها را تنظیم کند. همچنین سعی کنید خودتان هم به صدای همان هدفون گوش کنید تا متوجه شوید وکالیست به چه چیزی گوش می دهد. اگر افکت ها حواس وکالیست را پرت کنند، خواننده از کوک خارج خواهد شد. سعی کنید هر چیزی که خواننده برای ارائه ی بهترین پرفورمنس نیاز دارد را در اختیارش قرار دهید.